Niniejsza część przedstawia podsumowanie najważniejszych zadań wykonywanych w 2023 r. przez Gminę Raszyn w związku z realizacją lokalnych polityk, programów i strategii.
Spośród wielu uchwał Rady Gminy stanowiących o kierunkach realizacji lokalnych polityk, programów i strategii, w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na Strategię Rozwoju Gminy Raszyn na lata 2022-2030, która jest dokumentem o charakterze strategicznym, wyznaczającym główne kierunki rozwoju gminy.
Istotna część zadań wójta w 2023 r. związana była z realizacją i wdrożeniem działań zaplanowanych w licznych dokumentach o charakterze programowym i strategicznym, w tym programom dedykowanym konkretnym zadaniom własnym.
dokumentów i programów strategicznych gminy było realizowanych w 2023 r.,
z obszaru
ochrony środowiska
z obszaru
pomocy społecznej
o charakterze
ogólnym
z obszaru
gospodarki komunalnej
z obszaru
ochrony zdrowia
z obszaru
gospodarki mieszkaniowej
z obszaru
ładu przestrzennego
programy o charakterze ogólnym
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXVIII/585/2022 Rady Gminy Raszyn z dnia 21 grudnia 2022 r.
Cel:
Wyznaczone zostały nowe cele strategiczne odpowiadające obecnym wyzwaniom oraz szansom rozwojowym. Efektywna implementacja założeń strategii usprawni i przyspieszy proces pozyskiwania środków europejskich w okresie programowania 2021-2027.
Określono następujący cel horyzontalny oraz cele strategiczne Gminy Raszyn:
Cel strategiczny horyzontalny: dynamiczny rozwój Gminy Raszyn z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju.
Cel strategiczny 1. Wyższa jakość życia mieszkańców, inwestycje w kapitał ludzki,
Cel strategiczny 2. Rozwój infrastruktury społecznej i technicznej, wsparcie lokalnej przedsiębiorczości,
Cel strategiczny 3. Wsparcie rozwoju zrównoważonego, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska naturalnego,
Cel strategiczny 4. Poprawa dostępności komunikacyjnej, zagospodarowania przestrzeni,
Cel strategiczny 5. Kompleksowa promocja gminy, poprawa wizerunku.
Realizacja w 2023 r.:
W 2023 r. realizowano szereg powiązanych z celami Strategii działań i inwestycji będących odzwierciedleniem aktualnych potrzeb gminy, które zostały przedstawione w programach i strategiach obszarowych w dalszej części raportu.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXV/574/2022 Rady Gminy Raszyn z dnia 17 listopada 2022 r.
Cel:
Celem programu jest budowanie partnerstwa pomiędzy gminą Raszyn a organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, służącego rozpoznawaniu i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców oraz wzmacnianiu roli aktywności obywatelskiej w rozwiązywaniu problemów lokalnych. Program określa formy i zasady współpracy oraz zadania priorytetowe w ramach jego realizacji. Program obejmuje wsparcie w takich obszarach jak: sport; ochrona zdrowia; wspieranie działań na rzecz osób, rodzin i grup zagrożonych wykluczeniem społecznym; pomoc społeczna, promocja i organizacja wolontariatu; kultura i ochrona dziedzictwa narodowego; bezpieczeństwa publiczne; wspieranie działań niosących pomoc osobom chorym, starszym i niepełnosprawnym; wspierania edukacji ekologicznej wśród dzieci i młodzieży.
Realizacja w 2023 r.:
Szczegółowe informacje odnośnie realizacji niniejszego programu przedstawiono na podstronie raportu Współpraca z organizacjami pozarządowymi.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XL/590/14 Rady Gminy Raszyn z dnia 21 października 2014 r.
Cel:
Niniejszy dokument określa politykę przestrzenną gminy, w tym lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego. Ustalenia studium są wiążące przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (MPZP).
Realizacja w 2023 r.:
W 2023 r. w Gminie Raszyn obowiązywało 88 MPZP, które obejmowały powierzchnię 3147 ha. Wydano 103 decyzje o warunkach zabudowy i 39 decyzji o inwestycji celu publicznego.
Dokumenty planistyczne na stronie gminy: Studium Uwarunkowań i Zagospodarowania Przestrzennego Gminy.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXIV/322/17 Rady Gminy Raszyn z dnia 30 marca 2017 r.
Cel:
Jest to dokument, który zakłada wieloletnie działania w sferze społecznej, gospodarczej, przestrzenno-funkcjonalnej, technicznej i środowiskowej. Projekty, wyznaczone w ramach Gminnego Programu Rewitalizacji stanowią narzędzie do wyprowadzenia ze stanu kryzysowego wyznaczonych obszarów rewitalizacji oraz stworzenia warunków do ich zrównoważonego rozwoju.
Rewitalizacja to szeroki proces przemian społecznych, przestrzennych i ekonomicznych na obszarze, który znajduje się w kryzysie. Jej celem jest ponowne przywrócenie do życia zdegradowanego obszaru i uzupełnienie go o nowe funkcje. Przyjęte cele i założenia, a zwłaszcza cele operacyjne dotyczą „Rozwoju systemowego i kompleksowego wsparcia rodziny” czy „Utworzenie miejsc integracji i aktywizacji społecznej”.
Realizacja w 2023 r.:
Remont zabytkowej Austerii, rewitalizacja i adaptacja budynku, utworzenie Centrum integracji społeczno-kulturalnej to były główne cele projektu zrealizowanego przez gminę Raszyn. W realizacji inwestycji pomogły fundusze europejskie. Mieszkańcy Raszyna oraz okolic już korzystają z przygotowanej oferty edukacyjnej i kulturalnej. Całkowity koszt projektu wyniósł ponad 5,3 mln zł, a dofinansowanie przeszło 3,1 mln zł. Środki pochodziły z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020.
Historia zabytku
Raszyńska Austeria to budynek dawnego zajazdu pocztowego. Obiekt uznano za jeden z najwspanialszych klasycystycznych zespołów zabudowań w Polsce z przełomu XVIII i XIX wieku. Został on wybudowany w latach 1784 – 1790 przez bankiera warszawskiego Piotra Teppera Starszego. Austeria obejmuje piętrowy budynek główny, kramy kupieckie, budynek pocztowy ze stajnią i wozownią. W trakcie prac archeologicznych odkryto ok. 400 zabytków: fragmenty ceramiki, szkła, kości, przedmiotów żelaznych i krzemieni.
Ochrona i renowacja dzięki funduszom europejskim
Wsparcie finansowe z programu regionalnego na lata 2014-2020 pomogło przeprowadzić prace remontowo-konserwatorskie oraz modernizacyjne budynku.
Beneficjent wykonał m.in. prace rozbiórkowe z wykonaniem nowej konstrukcji dachu, instalacji odgromowej, wykonanie nowych stropów, ścian działowych, posadzek. Kolejnym etapem były prace konstrukcyjne, np. przemurowanie kominów, przeszycia, oczyszczanie i uzupełnienie cegieł.
Beneficjent wymienił instalacje centralnego ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji. Zainstalowano alarm, monitoring, a także iluminację. Budynek został dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami poprzez likwidację barier architektonicznych oraz montaż windy. W ramach projektu wymieniono okna i drzwi, wykonano schody wewnętrzne. Teren wokół Austerii został uporządkowany i utwardzony, pojawiła się mała architektura, oświetlenie, nasadzenia zieleni. Niestety kram, budynki stajni, wozowni i poczty zostały usunięte, ponieważ ich stan techniczny zagrażał bezpieczeństwu.
Termomodernizacja budynku i wyposażenie
Środki europejskie zostały przeznaczone także na przeprowadzenie termomodernizacji Austerii. Wykonano m.in. modernizację przegrody Podłoga na gruncie, przegrody Dach, przegrody nad piętrem. Instalacja ciepłej wody użytkowej została zmodernizowana, zakupiono także gazowy kocioł kondensacyjny. Ostatnim etapem inwestycji były zakupy niezbędnego wyposażenia do funkcjonowania Centrum integracji społeczno-kulturowej.
Zabytkowa Austeria została otwarta dla mieszkańców w lipcu 2021 r. Mieszkańcy Raszyna mają teraz do dyspozycji piękne miejsce, w którym odbywają się koncerty muzyczne, spotkania autorskie, warsztaty teatralne, lekcje muzealne, zajęcia dla seniorów, a nawet śluby. Niewątpliwie miejsce tętni życiem i wciąż zaprasza do odwiedzania. Dzięki funduszom europejskim kolejny zabytek Mazowsza udało się odnowić i przywrócić do czynnego użytkowania.
Tytuł projektu: Adaptacja budynku Austerii na Centrum integracji społeczno-kulturalnej.
Beneficjent: Gmina Raszyn.
Całkowita wartość projektu: 5.364.174,88 zł.
Kwota dofinansowania UE: 3.132.024,59 zł.
Programy z obszaru Pomocy społecznej i ochrony zdrowia
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXI/272/12 Rady Gminy Raszyn z dnia 26 kwietnia 2012 r.
Cel:
Strategia uwzględnia zarówno perspektywę odbiorców pomocy społecznej, jak i osób świadczących pomoc. Koncentruje działanie w sferze pomocy społecznej na czterech celach strategicznych, którym odpowiednio przyporządkowaliśmy dziewięć celów operacyjnych wraz z kierunkami działań.
Realizacja w 2023 r.:
Działania wdrażane w ramach założeń niniejszego dokumentu strategicznego mają na celu poprawę warunków życia mieszkańców poprzez rozwiązanie problemów społecznych. Realizacja strategii odbywa się m.in. poprzez podejmowanie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz prowadzenie działań wspierających rodziny.
Ośrodek Pomocy Społecznej w 2023 r. łącznie na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej wydatkował 9.221.050,00 zł.
W 2023 r. z pomocy Ośrodka udzielanej zgodnie z ustawą o pomocy społecznej skorzystało 149 rodzin tj. 301 osób w rodzinach.
Działania służące rozwiązywaniu problemów społecznych były realizowane w ramach innych planów i programów opisanych poniżej.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXXIV/654/2023 Rady Gminy Raszyn z dnia 25 maja 2023 r.
Cel:
Celem głównym Gminnego Programu Wspierania Rodziny dla Gminy Raszyn na lata 2023 – 2025 jest efektywny rozwój systemu wsparcia rodzin ukierunkowany na inicjowanie działań profilaktycznych, tworzenie warunków sprzyjających właściwemu wypełnianiu przez rodziny funkcji opiekuńczo-wychowawczych oraz prowadzenie skutecznej interwencji w sytuacjach tego wymagających. Głównym założeniem systemowych rozwiązań w zakresie wspierania rodziny jest praca z całą rodziną w oparciu o zasadę współpracy i współdziałania służb publicznych, instytucji, organizacji pozarządowych i innych podmiotów zajmujących się pomaganiem rodzinie. Ważną zasadą jest jawność działania organów władzy publicznej oraz podmiotów realizujących zadania publiczne w zakresie wspierania rodziny, jak też poszanowanie godności wszystkich osób.
Realizacja w 2023 r.:
Prowadzono m.in. następujące działania związane ze wspieraniem rodziny:
z form pomocy wynikających z ustawy o świadczeniach rodzinnych zrealizowano 2.966 świadczeń na kwotę 347.759,00 zł,
zasiłki rodzinne - 247,
zasiłki pielęgnacyjne - 331 osób,
z Karty Dużej Rodziny skorzystało 377 osób, liczba osób którym przyznano kartę narastająco od lipca 2014 r.: 3.014 (tradycyjnych i elektronicznych).
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXV/306/2020 Rady Gminy Raszyn z dnia 18 grudnia 2020 r.
Cel:
Celem głównym Programu jest zmniejszenie zjawiska przemocy w rodzinie i problemów z nim związanych na terenie Gminy Raszyn.
Cele szczegółowe:
Podnoszenie świadomości społecznej na temat przyczyn i skutków przemocy w rodzinie,
Ochrona i pomoc osobom doznającym przemocy w rodzinie,
Oddziaływanie wobec osób podejrzanych o stosowanie przemocy w rodzinie i sprawców przemocy,
Podnoszenie kompetencji i wspieranie współpracy realizatorów Programu.
Realizacja w 2023 r.:
Do działań podjętych w 2023 r., służących realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie można zaliczyć m.in.:
spotkania Zespołu Interdyscyplinarnego i grup roboczych (94 razy),
w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie wszczęto 27 procedur Niebieskiej Karty,
wsparcie psychologiczne i prawne dla osób doświadczających przemocy,
udział Zespołu Interdyscyplinarnego w szkoleniach podnoszących kompetencje zawodowe.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr V/28/2018 Rady Gminy Raszyn z dnia 27 grudnia 2018 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego programu osłonowego w zakresie dożywiania „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023 r. Uchwała Nr XIII/103/2019 z dnia 23 lipca 2019 r. w sprawie zmiany załącznika do uchwały nr V/28/2018 Rady Gminy Raszyn z dnia 27 grudnia 2018 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego programu osłonowego w zakresie dożywiania „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019 -2023.
Cel:
Gminny program osłonowy „Posiłek w szkole i w domu” ma na celu zapewnienie pomocy zarówno osobom starszym, niepełnosprawnym i samotnym o niskich dochodach, jak również dzieciom, które wychowują się w rodzinach znajdujących się w trudnej sytuacji. Celem programu jest także zapewnienie wsparcia finansowego organom prowadzącym publiczne szkoły podstawowe w organizacji stołówek oraz miejsc spożywania posiłków w szkołach.
Realizacja w 2023 r.:
Ogółem z programu „Posiłek w szkole i w domu” w 2023 r. skorzystały 73 osoby, w tym 62 dzieci. Dla dzieci i młodzieży posiłki wydawane są w szkołach.
Z posiłku skorzystało także 11 osób dorosłych, które mają dowożony obiad do miejsca zamieszkania.
Łączny koszt programu dożywiania w 2023 r. wyniósł 134.687,00 zł z czego dotacja z budżetu państwa to kwota 80.898,00 zł.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXIX/595/2022 Rady Gminy Raszyn z dnia 29 grudnia 2022 r.
Cel:
Program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii ma charakter ściśle zadaniowy, a gmina, realizując poszczególne zadania z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii, nie finansuje podmiotów czy osób fizycznych (realizatorów poszczególnych zadań), tylko same zadania.
Realizacja w 2023 r.:
Łączne wydatki w ochronie zdrowia w 2023 r. wyniosły ponad 1.780.000,00 zł, w tym najwyższą kwotę wydatkowano w zakresie zadania dotyczącego ochrony i promocji zdrowia powierzonego w drodze konkursu Caritasowi diecezji Gliwickiej oraz przedsięwzięć dotyczących profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. W głównej mierze skupiały się one na zwiększeniu dostępności do instytucji wspomagających proces leczenia oraz rehabilitacji osób nadużywających substancji psychoaktywnych i ich rodzin, a także na poprawie skoordynowanych działań profilaktycznych, informacyjnych, edukacyjnych i szkoleniowych.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXXII/633/2023 Rady Gminy Raszyn z dnia 23 marca 2023 r.
Cel:
„Program Ochrony Środowiska dla Gminy Raszyn na lata 2023-2026 z perspektywą na lata 2027-2030” został sporządzony w celu określenia aktualnego stanu środowiska, wskazania celów środowiskowych, a także wyznaczenia zadań umożliwiających ich realizację w perspektywie wieloletniej. To jest podstawowy dokument koordynujący działania na rzecz ochrony środowiska na terenie gminy.
Realizacja w 2023 r.:
W 2023 r. wydatki w zakresie gospodarki komunalnej i ochrony środowiska wyniosły 16.765.229,26 zł.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XVI/147/2020 Rady Gminy Raszyn z dnia 31 maja 2020 r.
Cel:
Plan gospodarki niskoemisyjnej jest dokumentem strategicznym, który wyznacza działania umożliwiające rozwój gospodarki obszaru Gminy Raszyn, a także jej docelowe przekształcenie w gospodarkę niskoemisyjną. Gospodarka niskoemisyjna to taka, w której rozwój gospodarczy opiera się na idei zrównoważonego rozwoju i przyczynia do realizacji następujących celów:
ograniczenie emisji gazów cieplarnianych,
ograniczenie zużycia energii,
zwiększenie udziału energii ze źródeł odnawialnych, przy jednoczesnej poprawie jakości powietrza.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr VIII/64/2019 Rady Gminy Raszyn z dnia 08 maja 2019 r.
Cel:
Program ograniczenia niskiej emisji to system wsparcia organizacyjnego i finansowego mieszkańców miast i gmin. Podstawowym celem programu jest likwidacja źródeł spalania paliw stałych o mocy do 1 MW niespełniających wymagań ekoprojektu w sektorze komunalno-bytowym oraz sektorze usług i handlu oraz w małych i średnich przedsiębiorstwach.
Realizacja w 2023 r.:
W ramach Programu "Czyste Powietrze" od dnia 01.01.2023 r. do dnia 31.12.2023 r. w Gminie Raszyn:
złożono 90 wniosków,
zrealizowano 45 przedsięwzięć,
wypłacono dotacje w wysokości 748.947,26 zł.
Zestawienie zbiorcze, dotyczące realizacji Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” za okres od początku trwania Programu tj. od dnia 19.09.2018 r. do dnia 31.12.2023 r. Dane dotyczące Gminy Raszyn przedstawiają się następująco:
liczba złożonych wniosków o dofinansowanie 271 sztuk,
liczba zrealizowanych przedsięwzięć 97 sztuk,
Kwota wypłaconych dotacji 1.678.272,79 zł.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXX/571/09 Rady Gminy Raszyn z dnia 5 marca 2009 r.
Program Priorytetowy pn. „Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest". Dotacja z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację zadania pn. „Usuwanie i utylizacja wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Raszyn w 2023 roku”.
Cel:
Program określa zasady organizacji odbioru oraz utylizacji azbestu i wyrobów zawierających azbest od mieszkańców gmin.
Realizacja w 2023 r.:
W 2023 r. jak co roku gmina złożyła wniosek o udzielenie dotacji w ramach Ogólnopolskiego programu finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest”, który został pozytywnie oceniony przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie i zgodnie z uchwałą Zarządu Funduszu z dnia 16.05.2023 r. skierowany do dofinansowania. Tym samym w dniu 01.06.2023 r. Gmina zawarła umowę dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację zadania pn. „Usuwanie i utylizacja wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Raszyn w 2023 roku”.
W ramach podjętych działań w 2023 r. udało się usunąć i unieszkodliwić 68,86 MG odpadów niebezpiecznych zawierających azbest.
Z przedmiotowego dofinansowania skorzystało piętnastu właścicieli nieruchomości położonych na terenie gminy.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXIII Rady Gminy Raszyn z dnia 29 października 2020 r.
Implementacja unijnej dyrektywy 2014/94/UE w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych skutkująca dwoma kluczowymi dokumentami: Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych przyjęte uchwałą Rady Ministrów 29 marca 2017 r. oraz Ustawą z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (t.j. Dz. U. Dz.U. 2019 poz. 1124).
Cel:
Celem przedmiotowej Strategii jest określenie planu działań oraz analiza możliwych do realizacji inwestycji jakie należy podjąć aby w pełni wykorzystać potencjał rozwoju elektromobilności w Gminie. Przygotowany harmonogram działań opracowany został w taki sposób aby w jak najbardziej optymalny sposób sprostać potrzebom transportowym i środowiskowym. Strategia wykazuje spójność z dokumentami strategicznymi i planistycznymi obowiązującymi na terenie Gminy oraz dotychczas realizowanymi inicjatywami Smart City.
Realizacja w 2023 r.:
Na rzecz usług wywozu odpadów zakupiono 1 pojazd niskoemisyjny (CNG).
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXVIII/586/2022 Rady Gminy Raszyn z dnia 21 grudnia 2022 r.
Cel:
Plan wykorzystania zasobu nieruchomości gminy Raszyn nakreśla jedynie główne kierunki działań związanych z gospodarowaniem mieniem gminnym. W stosunku do każdej nieruchomości rozstrzygnięcia o sposobie i formie jej zagospodarowania będą zapadały indywidualnie.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXIX/343/2021 Gminy Raszyn z dnia 15 kwietnia 2021 r.
Cel:
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Raszyn na lata 2021-2025 określa podstawowe zasady gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Raszyn, tworząc warunki do racjonalnego gospodarowania i zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXXII/631/2023 Rady Gminy Raszyn z dnia 24 marca 2023 r.
Cel:
Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Raszyn w 2023 r. ma zastosowanie do wszystkich bezdomnych zwierząt domowych i gospodarskich a w szczególności do psów i kotów przebywających w administracyjnych granicach gminy Raszyn jak również zapewnienie opieki weterynaryjnej w przypadku zwierząt wolno żyjących, które uległy wypadkom drogowym.
Celem programu jest zapewnienie opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobieganie bezdomności zwierząt na terenie Gminy Raszyn.
Realizacja w 2023 r.:
Na realizację „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Raszyn w 2023 r." zabezpieczono środki finansowe w następujących kwotach:
zapewnienie bezdomnym zwierzętom miejsca w schronisku dla zwierząt - 130.000,00 zł,
opiekę nad wolno żyjącymi kotami tj. sterylizacja lub kastracja kotów - 48.000,00 zł brutto i dokarmianie - 5.000,00 zł,
odławianie bezdomnych zwierząt - 31.700,00 zł,
obligatoryjną sterylizację albo kastrację zwierząt w schroniskach dla zwierząt wraz z czipowaniem przez lekarza - 12.000,00 zł,
poszukiwanie właścicieli dla bezdomnych zwierząt - 4.000,00 zł,
usypianie ślepych miotów - 4.000,00 zł,
zapewnienie miejsca dla zwierząt gospodarskich - 8.000,00 zł,
odławianie, załadunek i transport zwierząt gospodarskich do gospodarstwa wskazanego przez Zamawiającego - 8.344,47 zł,
zapewnienie całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadkach zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt - 2.550,00 zł,
czipowanie zwierząt posiadających właścicieli - 3.000,00 zł,
sterylizacja i kastracja zwierząt posiadających właścicieli - 9.930,00 zł.