do roku 2022
do roku 2022
Dochody bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom transferów bieżących do budżetu.
Dochody majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na skuteczność działań w zakresie pozyskiwania dodatkowych środków na inwestycje.
Dochody własne na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom samodzielności finansowej jednostki i poziom elastyczności budżetu.
Dochody unijne na mieszkańca
Wartość wskazuje na aktywność jednostki w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych.
W 2023 r. wpływy z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) wyniosły ponad 42,8 mln zł i były najważniejszym źródłem dochodów Gminy Raszyn. Dochody te stanowiły 22,6% wszystkich dochodów. Drugim co do wysokości dochodem były wpływy z podatku od nieruchomości, które wyniosły ponad 36,0 mln zł, tj. 19,0% dochodów ogółem. Istotne miejsce w strukturze dochodów stanowiły również wpływy z subwencji ogólnej, które wyniosły ponad 27,3 mln zł, co stanowiło 14,4% wszystkich dochodów. Trzy najistotniejsze pozycji po stronie dochodowej budżetu gminy składały się łącznie na 56,0% wszystkich dochodów. Wśród dochodów własnych oprócz wpływów z podatku od nieruchomości, istotne były również wpływy z innych lokalnych opłat pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie odrębnych ustaw (ponad 9,5 mln zł).
do roku 2022
Istotne znaczenie w strukturze dochodów budżetowych Gminy Raszyn w 2023 r. odegrały uzyskane dotacje i środki na inwestycje. Wartość wykonanych dochodów z tego tytułu w 2023 r. wyniosła 24.052.520,83 zł, z czego 11.407.239,62 zł było środkami pochodzącymi ze źródeł zagranicznych, zaś 12.645.281,21 zł pozyskano z budżetu państwa, funduszy celowych i innych źródeł.
Więcej na temat projektów inwestycyjnych zrealizowanych z dofinansowaniem można zobaczyć w zakładce Inwestycje.
do roku 2022
do roku 2022
Wydatki bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom środków jaki przeznaczano na realizację zadań bieżących jednostki.
Wydatki majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom nakładów na realizację inwestycji oraz przyjęte priorytety w zakresie realizacji zadań własnych.
Środki własne
na inwestycje
Wartość nadwyżki operacyjnej pomniejszona o spłatę długu. Wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Wydatki zrealizowane
z dofinansowaniem
Wartość wydatków zrealizowanych z udziałem środków zewnętrznych. Świadczy o aktywności JST w zakresie pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania.
W 2023 r. Gmina Raszyn najwięcej środków przeznaczała na realizację zadań z zakresu oświaty i wychowania. Łącznie z wydatkami na edukacyjną opiekę wychowawczą, obszar ten pochłonął prawie 72,0 mln zł, co stanowiło 33,0% całego budżetu. Obecność wydatków oświatowych na pierwszym miejscu w strukturze wydatków gminy wpisuje się w standardowy obraz tej części budżetu większości gmin i miast w Polsce. Drugim co do wielkości kierunkiem wydatków były zadania z zakresu transportu i łączności, które wyniosły łącznie blisko 35,3 mln zł i stanowiły 16,1% wszystkich wydatków. Wydatki z obszaru pomocy społecznej, wsparcia rodziny i pozostałych zadań z zakresu polityki społecznej wiązały się w głównej mierze z wypłatą zasiłków i świadczeń społecznych, funkcjonowaniem ośrodka pomocy społecznej i dopłatą do kosztów ponoszonych z tytułu pobytu mieszkańców gminy w domach pomocy społecznej. Wydatki na łącznie trzy działy związane z polityką społeczną (855 - Rodzina, 852 - Pomoc społeczna, 853 - Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej) zrealizowano na poziomie blisko 23,8 mln zł, tj. 10,9%. Z kolei utrzymanie aparatu administracyjnego w 2023 r. kosztowało prawie 19,5 mln zł, co stanowiło 8,9% wydatków budżetowych. Znaczące środki wydatkowano również w obszarze gospodarki komunalnej i ochrony środowiska, które stanowiły 7,7% budżetu wydatkowego, tj. blisko 16,8 mln zł.
do roku 2022
do roku 2022
Wynik budżetu
ogółem
Określa nominalną różnicę pomiędzy wysokością uzyskanych dochodów i zrealizowanych wydatków.
Wynik budżetu
bieżącego
Wartość wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji i spłaty zobowiązań bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Zadłużenie w stosunku do dochodów
Wartość wskazuje na udział kwoty długu w dochodach budżetowych.
Koszt obsługi
długu
Wartość wydatków na zapłatę odsetek od każdego 1 mln zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz emisji obligacji.
Liczony jako iloraz wydatków w dziale 757 - Obsługa długu publicznego oraz średniej arytmetycznej zadłużenia na koniec lat 2022/2023 wg sprawozdań budżetowych gminy.
Zadłużenie Gminy Raszyn na koniec 2023 r. wyniosło niewiele ponad 33,5 mln zł. W stosunku do roku poprzedniego kwota zadłużenia gminy zmniejszyło się o kwotę 4,0 mln zł. Relacja długu do dochodów ogółem ukształtowała się na bardzo niskim poziomie i wyniosła 17,7%. Wygenerowana w 2023 r. nadwyżka operacyjna w połączeniu z niską relacją długu do dochodów pozwala stwierdzić, że zapewnione zostało bezpieczeństwo finansowe, również w zakresie spełnienia ustawowej relacji zadłużenia, o której mowa w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych.