Realizacja zadań związanych ze sprawami społecznymi, rodziną oraz zdrowiem stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityk programów i strategii przyjętych przez Władze Raszyna. Do najważniejszych z nich należą:
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2012-2025,
Gminny Program Wspierania Rodziny dla Gminy Raszyn na lata 2023-2025,
Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w Gminie Raszyn na lata 2021-2025,
Program Osłonowy w Zakresie Dożywiania "Pomoc Gminy w Zakresie Dożywiania na lata 2019-2023",
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Raszyn na rok 2023.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej realizowanym politykom, programom i strategiom.
Aktualny poziom wydatków na pomoc społeczną i wsparcie dla rodziny w 2023 r. wiąże się z kontynuowaniem działań Gminy Raszyn związanych ze wsparciem materialnym dla mieszkańców. Niemniej, warto zauważyć, że wpływ na malejącą tendencję ma znacząco odznaczający się w 2022 r. poziom wydatków na wypłacone świadczenia wychowawcze („500+”), podczas gdy w 2023 r. w budżecie gminy wydatki na ten cel uległy znaczącemu zmniejszeniu, gdyż zadanie to przejął ZUS. Kluczowa część środków zrealizowanych przez gminę w 2022 r. dotyczyła również wypłaty dodatku osłonowego i węglowego dla mieszkańców oraz świadczeń społecznych związanych z udzielaniem pomocy obywatelom Ukrainy, podczas gdy w 2023 r. charakteryzowały się one znacznie niższym poziomem.
Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
Zadaniem pomocy społecznej jest zapobieganie tym sytuacjom przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem. Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienia im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka.
Zakres pomocy społecznej obejmował zadania określone w ustawie o pomocy społecznej. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej wykonywał także zadania wynikające z innych aktów prawnych m.in. z ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy czy ustaw o dodatku węglowym, elektrycznym.
Obecna struktura organizacyjna Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej jest odpowiedzią na diagnozowane na przestrzeni wielu lat potrzeby środowiska lokalnego, określone w oparciu o analizę i ocenę występujących zjawisk, powodujących zapotrzebowanie na różne formy wsparcia.
Łącznie na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej w 2023 r. GOPS wydatkował 9.221.050 zł, w tym dofinansowanie z budżetu państwa na kwotę 5.920.177 zł . Tak wysokie zmniejszenie wydatków w stosunku do 2022 r. spowodowane było m.in. przeniesieniem realizacji Programu 500+ do ZUS.
Źródłem finansowania zadań realizowanych przez GOPS są:
środki własne gminy,
dotacje do zadań własnych,
oraz dotacje do zadań zleconych.
W trakcie 2023 r. GOPS kompleksowo realizował zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu pomocy społecznej. Dodatkowo, pozyskano środki oraz inne świadczenia ze źródeł zewnętrznych, np. w ramach programów "Posiłek w szkole i w domu na lata 2019-2023", "Korpus Wsparcia Seniora", "Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej" czy "Opieka wytchnieniowa". Ponadto, w ramach prowadzonej działalności statutowej GOPS w swojej bieżącej pracy realizował projekty socjalne i działania środowiskowe, m.in. obsługa organizacyjno–techniczna Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.
W ramach zadań własnych i zleconych GOPS ustala prawo:
świadczeń pieniężnych w formie: zasiłków stałych, okresowych, celowych i specjalnych zasiłków celowych, wynagrodzenie należne opiekunowi z tytułu sprawowania opieki przyznane przez sąd,
świadczeń niepieniężnych: praca socjalna, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składki na ubezpieczenie społeczne, składki na ubezpieczenie zdrowotne pokrywane ze środków publicznych, pomoc rzeczowa w tym na ekonomiczne usamodzielnienie się, sprawienie pogrzebu, schronienie, posiłek, niezbędne ubranie, organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym, specjalistycznych w miejscu zamieszkania oraz pobyt w domu pomocy społecznej.
Wysokość wypłaconych świadczeń społecznych
Wydatki na bieżące utrzymanie GOPS
Wartość zadań związanych z usługami opiekuńczymi
Najczęściej występującym powodem korzystania z pomocy społecznej w Gminie Raszyn w 2023 r. były długotrwała lub ciężka choroba, ubóstwo oraz niepełnosprawność. Należy przy tym zaznaczyć, że rodzina może korzystać z pomocy z powodu różnych przesłanek jednocześnie (ta sama rodzina może być ujęta w tabeli przy kilku pozycjach).
Aby uzyskać pomoc ze strony GOPS rodzina lub osoba ubiegająca się o pomoc musi spełnić co najmniej dwie przesłanki tj. po pierwsze dochód osoby lub rodziny nie może przekroczyć kryterium ustawowego, po drugie musi wystąpić co najmniej jedna przesłanka, o której mowa w ustawie o pomocy społecznej.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej wspiera osoby, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej. Dla porównania warto dodać, że główne powody korzystania z pomocy społecznej były podobne do występujących rok wcześniej.
Zadanie własne o charakterze obowiązkowym, dofinansowane z budżetu państwa. Dożywianie dzieci i młodzieży w szkole, a także osób, które własnym staraniem nie są w stanie zapewnić sobie jednego gorącego posiłku dziennie. Dla dzieci i młodzieży posiłki wydawane są w szkołach.
Ogółem z programu „Posiłek w szkole i w domu” w 2023 r. skorzystało 73 osoby, którym decyzją przyznano świadczenie, w tym 62 dzieci mających miejsce zamieszkania w gminie. Z posiłku skorzystało także 11 osób dorosłych, które miały dowożony obiad do miejsca zamieszkania.
Łączny koszt programu dożywiania w 2023 r. wyniósł 134.687 zł, z czego dotacja z budżetu państwa to kwota 80.898 zł.
Usługi realizowane są w miejscu zamieszkania osoby niesamodzielnej. Skierowane są do osób samotnych, które z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymagają pomocy innych osób, a są ich pozbawione.
W 2023 r. usługi świadczone były na rzecz 24 osób łącznie w wymiarze 4.133 godzin.
Łączne wydatki na realizację zadania w 2023 r. wyniosły 194.388 zł (razem z programem „Opieka75+”, z którego otrzymano 34.894 zł).
W 2023 r. udzielono tej formy pomocy 4 osobom bezdomnym, których ostatnie miejsce zameldowania było na terenie gminy Raszyn. Za opłacenie pobytu w schronisku poniesiono 69.130 zł.
Obowiązek kierowania i ponoszenia odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w domu pomocy społecznej w 2023 r. został spełniony wobec 17 mieszkańców.
Roczna odpłatność ponoszona przez gminę wyniosła 714.029 zł.
Ośrodek realizował Program Korpus Wsparcia Seniora Moduł I w zakresie, którego podpisał porozumienia ze szkołami podstawowymi w gminie Raszyn celem pozyskania wolontariuszy dla 15 seniorów w wieku 65+.
W okresie od 15.11.2023 r. do 31.12.2023 r. Wolontariusze świadczyli nieodpłatna pracę wolontariacką na rzecz seniorów. Seniorzy otrzymali także paczki świąteczne.
Program był zrealizowany na kwotę 9.828,25 zł, z czego dofinansowanie wynosiło 7.860,25 zł.
Celem programu jest prowadzenie bardziej niezależnego/samodzielnego i aktywnego życia, wsparcie w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym. Skierowany do dzieci do 16. r.ż. z orzeczeniem o niepełnosprawności oraz osób pełnoletnich posiadających orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu znacznym i umiarkowanym albo traktowanym na równi do wymienionych.
Program jest realizowany z Funduszu Solidarnościowego.
W 2023 r. skorzystało z programu 8 osób niepełnosprawnych (5 dzieci niepełnosprawnych do 16 r.ż., i 3 osoby niepełnosprawne pełnoletnie).
Zrealizowano ogółem 2.161 godzin usługi asystenckiej wraz z kosztami zabezpieczenia dojazdu i biletów wstępu na wydarzenia, ubezpieczenia OC, obsługi - łącznie na kwotę 89.851 zł.
Celem programu jest wsparcie członków rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad dziećmi do 16. r.ż.z orzeczeniem o niepełnosprawności a także osób pełnoletnich z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, poprzez możliwość uzyskania doraźnej, czasowej pomocy w formie usługi opieki wytchnieniowej.
Program realizowany jest z Funduszu Solidarnościowego.
W 2023 r. zrealizowano 930 godzin usług opieki wytchnieniowej dla 5 osób (3 dzieci, 2 osoby pełnoletnie) na kwotę 37.197 zł.
Dodatki mieszkaniowe – zadanie własne, świadczenie przysługuje osobom, których stosunek dochodu do wydatków na cele mieszkaniowe (czynsz, opłaty związane z wydatkami mieszkaniowymi) zakwalifikuje ich do świadczenia.
W 2023 r. z tej formy pomocy skorzystało 8 rodzin - mieszkańców gminy na łączną kwotę rocznie 15.321 zł. Wypłacono 58 dodatków mieszkaniowych.
Osoby, które ogrzewają mieszkanie lub dom gazem, otrzymały zwrot podatku VAT od ceny gazu dostarczonego.
W 2023 r. wypłacono 41 dodatków - zwrotów podatku VAT na kwotę 14.688 zł.
Dodatek wypłacany bez kryterium dochodowego, jednorazowo dla gospodarstwa domowego ogrzewanego paliwem stałym w wysokości 3.000 zł.
W 2023 r. wypłacono 6 dodatków węglowych na kwotę 18.000 zł.
Dodatek wypłacany bez kryterium dochodowego, jednorazowo dla gospodarstwa domowego ogrzewanego peletem drzewnym lub innym rodzajem biomasy, drewnem kawałkowym, skroplonym gazem LPG czy olejem.
W 2023 r. wypłacono dodatków na kwotę 4.590 zł.
Dodatek wypłacany w przypadku gdy główne źródło ogrzewania gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną.
W 2023 r. wypłacono 50 dodatków w kwocie 1.000 zł oraz 35 dodatków w kwocie 1.500 zł.
Kwota otrzymana na zadanie to 104.550 zł.
Świetlica Środowiskowa Świetlik znajduje się w Rybiu, przy ulicy Spokojnej 23. Teren Świetlicy obejmuje budynek o pow. ok 800 m2, plac zabaw i boisko. W budynku znajdują się dwa oddziały Przedszkola nr 2 W Stumilowym Lesie. Przedszkole ma do dyspozycji 3 sale zajęć ze schowkami, szatnię, sanitariaty oraz korzysta z sali widowiskowej. Świetlica ma do dyspozycji 1 salę zajęć, salę prób muzycznych, jadalnię z kącikiem kuchennym, salę widowiskową z szatnią i schowkiem na przyrządy, pokój administracji, pokój kierownika oraz sanitariaty. Wokół Świetlicy jest zadbany ogród porośnięty trawą, krzewami, drzewami i kwiatami.
Zgodnie ze Statutem Świetlica prowadzi dwa zasadnicze rodzaje zajęć:
Jako placówka opiekuńczo-wychowawcza wsparcia dziennego prowadzi stałą opiekę i edukację dla 30 dzieci ze szkoły podstawowej z gminy Raszyn. Opiekę nad nimi sprawują dwie wychowawczynie posiadające wykształcenie wyższe pedagogiczne. Obydwie wychowawczynie pracują od początku funkcjonowania placówki. Dzieci są odbierane ze szkoły i przyprowadzane do Świetlicy, w której mogą przebywać do godz. 18.00. W czasie pobytu dzieci otrzymują dwa posiłki, odrabiają lekcje i uczestniczą w zajęciach tematycznych – każdego dnia innych. Poza zajęciami prowadzonymi przez wychowawczynie mają 2 godz. gimnastyki korekcyjnej. Dla każdego dziecka prowadzone są arkusze obserwacji. Wychowawczynie są w stałym kontakcie z rodzicami dzieci, a w razie potrzeby kontaktują się z wychowawcami dzieci, psychologami i pedagogami szkolnymi. W czasie wakacji ferii dzieci uczestniczą w Akcji Letniej (7-8 tygodni) i Akcji Zimowej – 2 tygodnie. W miarę wolnych miejsc z akcji wakacyjnych korzystają dzieci mieszkające na terenie gminy Raszyn, niebędące wychowankami Świetlika. Pobyt w Świetlicy jest bezpłatny.
Jako animator życia społeczności lokalnej Świetlica prowadzi szereg zajęć tematycznych mających na celu realizację i rozwijanie zainteresowań i pasji oraz ciekawe spędzanie czasu wolnego. Zajęcia są skierowane do wszystkich grup wiekowych, a ich tematyka odpowiada wielu zainteresowaniom.
Rodzaje zajęć:
Muzyczne: nauka gry na gitarze, perkusji, próby zespołów muzycznych. W soboty po południu prowadzone są otwarte zajęcia muzyczne. W sumie w tygodniu jest to 26 godzin zajęć, z których korzysta 50 - 60 osób,
Sportowe: tenis stołowy, gimnastyka dla mam po porodzie (uczestniczą mamy z dziećmi), zdrowy kręgosłup, nordic walking, Piłkarskie Drużyny Świetlika. 28 godz. – 120-130 osób,
Plastyczne: Zajęcia plastyczne dla dzieci – 10 - 14 osób,
Kreatywne: Szachy, Robotyka dla Juniora – 36 osób,
Warsztaty psychologiczno-rozwojowe „Droga do siebie” – 3 razy w miesiącu po 8-10 osób – 24-30 osób,
Nauka języka polskiego dla uchodźców z Ukrainy – 2 godz. w tygodniu – na początku grupa kilkunastoosobowa, obecnie 6-8 osób – prowadzi wolontariusz. Przez pół roku była prowadzona nauka polskiego dla dzieci ukraińskich. Obecnie już nie, ponieważ dzieci uczą się w szkołach.
Działania gminy z zakresu wspierania rodziny dotyczyły również kontynuacji pomocy obywatelom Ukrainy. Wsparcie realizowane w ramach ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, realizowano z Funduszu Pomocy.
POMOC DLA UCHODŹCÓW Z UKRAINY
Sprawienie pogrzebu - dla 1 obywatela Ukrainy na kwotę 7.230 zł,
Jednorazowe świadczenie pieniężne w wysokości 300 zł na osobę - wypłacono dla 240 obywateli Ukrainy posiadających status UKR*, na kwotę 72.000 zł. (art. 31 ustawy z dnia 12.03.2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa),
Świadczenia rodzinne wypłacone na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:
zasiłki rodzinne i dodatki do zasiłku rodzinnego - 276 świadczeń na kwotę 28.514 zł,
zasiłki pielęgnacyjne - 39 świadczeń na kwotę 8.419 zł,
świadczenie pielęgnacyjne - 24 świadczeń na kwotę 57.975 zł,
składki ubezpieczenia zdrowotnego - 15 świadczeń oraz społecznego - 24 świadczeń na łączną kwotę 19.180 zł,
iSANS — International Strategic Action Network for Security (Międzynarodowa Sieć Działań Strategicznych na rzecz Bezpieczeństwa) przekazała za pośrednictwem Ośrodka 26 kart po 1 tys. zł do sklepu Biedronka dla rodzin obywateli Ukrainy znajdujących się na terenie gminy w wyniku konfliktu zbrojnego.
* UKR: Posiadanie numeru PESEL z przypisanym mu statusem „UKR” stanowi urzędowe poświadczenie posiadania uprawnienia do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz uprawnień towarzyszących, wynikających z poszczególnych przepisów ustawy specjalnej, m.in. związanych z wykonywaniem w Polsce pracy.
Ochrona zdrowia to sektor, który często nie charakteryzuje się wysokimi wydatkami, ale pomimo tego, zakres realizowanych zadań pozostaje zróżnicowany. Podstawowe obowiązki gminy w tym zakresie zostały zawarte w ustawie o samorządzie gminnym, która wskazuje, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, wśród których uwzględnia się m.in. sprawy ochrony zdrowia. Jednakże szczegółowe kompetencje określają także inne akty prawne, w szczególności ustawy, które dotyczą przedsięwzięć związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz przeciwdziałaniem narkomanii.
Corocznym przedsięwzięciem realizowanym przez gminę były zadania określone w ramach programu rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii. W założeniu uwzględniał on tworzenie warunków przeciwdziałających problemom związanym z uzależnieniami i przemocą w rodzinie, a także działania na rzecz ograniczenia dostępności do alkoholu oraz profilaktykę uzależnień zarówno wśród dzieci, młodzieży, jak i dorosłych.
Łączne wydatki w ochronie zdrowia w 2023 r. wyniosły ponad 1,78 mln zł, w tym najwyższą kwotę wydatkowano w zakresie zadania dotyczącego ochrony i promocji zdrowia powierzonego w drodze konkursu Caritasowi diecezji Gliwickiej oraz przedsięwzięć dotyczących profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. W głównej mierze skupiały się one na zwiększeniu dostępności do instytucji wspomagających proces leczenia oraz rehabilitacji osób nadużywających substancji psychoaktywnych i ich rodzin, a także na poprawie skoordynowanych działań profilaktycznych, informacyjnych, edukacyjnych i szkoleniowych.
Na rzecz ochrony zdrowia w 2023 r. podjęte zostały również inne działania obejmujące współpracę z organizacjami pozarządowymi. Dzięki temu kontynuowano realizację zadań z zakresu ochrony i promocji zdrowia w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej.
Dokładniejszy opis zadań zrealizowanych w ramach pożytku publicznego znajduje się w części raportu dotyczącej Współpracy z NGO.